سمفونی شماره ی 36 در دو ماژور ، ک. 425 که عموما با نام لینز (Linz) شناخته میشود ، طی اقامت کوتاه
موتزارت و همسرش در شهر روستایی لینز در مسیرشان از ...
دانلود در ادامه ی مطلب...
سمفونی شماره ی 36 در دو ماژور ، ک. 425 که عموما با نام لینز (Linz) شناخته میشود ، طی اقامت کوتاه
موتزارت و همسرش در شهر روستایی لینز در مسیرشان از سالزبورگ به وین )سال 1783 ( ساخته شده است. با
شنیدن خبر ورود موتزارت به شهر لینز ، اصرار ساکنان محلی برای برگزاری کنسرتی از وی در آن شهر ، آهنگساز
را مجبور میکند تا تمامی سمفونی را در فقط 4 روز تصنیف کند. این سمفونی برای اولین بار در نوامبر 1783 در
لینز و سپس اگوست 1784 در وین اجرا شد. وی در مدت اقامت در لینز ، اثر دیگری نیز نوشته است که امروزه
بحث بر سر آن همچنین باز است. برخی آنرا سمفونی شماره ی 37 میدانند که نسخه ی اصلی نت آن گم شده است.
اکثر موسیقی دانان معاصر مانند نیل زاوسلاو معتقتند که این اثر یک اورتور برای سمفونی مایکل هایدن )ک. 444 )
میباشد.در هر حال ، این حجم از برون داد یک آهنگساز در مدت زمانی کوتاه شگفت آور است.این سمفونی اولین
سمفونی در بین 3 سمفونی وی است که آغاز موومان اول با کاراکتر آداجیو میباشد.)دو سمفونی دیگر : شماره ی
38 ک. 504 و شماره ی 39 ک. 549 ( برخی مانند آلفرد اینیشتاین اعتقاد دارند که این سمفونی تاثیر گرفته از
سمفونی شماره ی 75 ژوزف هایدن در ر ماژور است. پارتیتور این سفمونی شامل 2 ابوا ، 2 فاگوت ، 2 هورن ، 2
ترومپت ، تیمپانی و ساز های زهی بوده و در 4 موومان نوشته شده است:
Adagio 3/4 -Allegro Spiritoso 4/4 , Andante 6/8 , Menuetto 3/4 , Finale Presto 2/4
تمامی موومان ها به جز منوئت ، در فرم سونات هستند. موومان اول با "شروعی قهرمانانه" ارکستر آغاز میشود. در
ادامه با اضافه شدن فاگوت و هورن رنگی جدید به ملودی اضافه میشود. با آغاز بخش آلگرو هرکدام از ساز های
زهی مسیر های مستقلی را دنبال میکنند که تا حدودی به آغاز موومان کیفیت پلی فونی میبخشد.عمده ی
مدولاسیون ها در این موومان بین تونیک و فاصله ی چهارم بزرگ هستند.
موومان دوم دارای شخصیت کانتابیله است.این موومان با کاراکتر "سیسیلیانا" نوشته شده است که در سمفونی های
پیشین موتزارت فقط در سمفونی 31 دیده میشود ، اما در سمفونی های بعدی به شدت مورد تاکید قرار میگیرد.
سیسیلیانا سبک یا گونهای موسیقایی است که اغلب به عنوان موومانی از یک قطعه موسیقی بزرگتر در دوره
باروک بهکار میرفت . ریتم سیسیلیانا معمولاً 6/8 یا 12/8 موزون و آهسته است که آن را شبیه ژیگ یا
تارانتلای آهسته میکند . سیسیلیانا که بیشتر در تونالیته مینور با ریتم نقطه دار نواخته میشود نسبتی دور نیز با
جزیره ی سیسیل و حال و هوای روستایی آن دارد. این فرم موسیقایی بهخصوص در آریاهای اپرای دوره ی باروک
رایج بود .
منوئت در این سمفونی شبیه نوعی مارش است و سکانس های موازی در آن به وفور استفاده شده اند.
آغاز موومان چهارم با بخشی پیانو و چابک است و سپس پاسخ با وقار ارکستر را در بر دارد. موتیف های این
موومان پس از ارائه توسط ساز های زهی ، توسط بادی های چوبی یا برنجی تکرار میشوند و بسط می یابند. مطابق
انتظار ، موتزارت اوج سمفونی را پس از بخشی فوگ گونه به عهده ی ویولون های اول گذاشته است.پس از این
پاساژ پر انرژی ، سه آکورد خاتمه بخش موومان آخر هستند.
دانلود: